torsdag 31 december 2020

Summering 2020

Ett år som kunde blivit värre än vad det blev, kanske. Jag vet inte vad man ska tycka men det blev iaf inte så illa som man befarade i våras, varken privatekonomiskt eller hälsomässigt om man säger så.

Nöjd över att jag gick igenom kraschen i Mars utan en tanke på att sälja av mina innehav. Också nöjd över att jag detta år långsiktigt börjat doppa tårna i tech och tillväxt, tror inte det är något jag kommer ångra. 

Så här i efterhand kan jag se att året i jämförelse med index och andra privatsparare varit ganska kasst om man ser på totalavkastning. Mycket på grund av amerikanska innehav som lockat med hög och stabil direktavkastning. Och Telia i Sverige. Vet inte om jag är då nöjd med det även om jag fokuserar mycket på utredningar. Jag ska tillåta mig sälja av ett innehav nästa år och det kan nog bli något i denna kategori. Året slutade på plus iaf.

Roligt nog nådde jag delmålet 15000 kr i utdelningar under ett år precis, mycket tack vare Telias extrautdelning. Annat delmål som nåddes var 500 000 kr i portföljen. Kul, hoppas det tuffar på ok nästa år.

Annars präglades året av en ganska skral lön pga studier och pappaledighet, inget jag ångrar så klart. Finns viktigare saker i livet än pengar.

Nästa år kommer mer pappaledighet och kanske studier. Men jag kör på som vanligt annars och hoppas nå fler delmål. Troligtvis kommer jag i framtiden fokusera lite mer på totalavkastning än saftiga utdelningar och undvika dom värsta surdegarna, men huvudfokus kommer ändå vara ett stabilt kassaflöde i form av utdelningar.

Hej då 2020, jag tackar för ett lärorikt år, hoppas nästa blir lite lugnare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar