fredag 20 mars 2020

En känsla av undergång

Vilka tider! All uppgång sen jag började investera sent 2018 är borta och mina innehav är totalt sett minus ungefär 6%. Runt 150 000 sek back sen toppen känns surt men inte så farligt egentligen om man ser långsiktigt. Det mest oroande är dock inte att börserna gått ungefär 30% back under några veckor utan att vi nog står i början av en lågkonjunktur. Folk har slutat gå ut, restauranger och hotell står stilla och byggbolag har redan börjat säga upp folk. Och det är nog än värre i resten av världen, här i Sverige får vi faktiskt fortfarande gå ut, än så länge iaf. Och ingen vet hur länge det här kommer pågå. I Kina har livet börjat återgå till det normala men det går ju inte att jämföra diktaturen Kina med t. ex Europa. Vi får se i efterhand om det var rätt att svetsa in folk i sina hus för allas bästa. Hade ju inte hänt i Europa, inte heller att man smäller upp några sjukhus lite snabbt när det behövs. Med andra ord skulle det inte fårvåna mig om det finns ytterligare fallhöjd kvar framöver.

Jag har som realisten jag är väntat på att högkonjunkturen ska vända och kommer investera hårdare det kommande året eller två, så vida inte det blir så illa att jag förlorar jobbet så klart. Tror inte många skulle gissa att det skulle vända så här tvärt.

Såg på nyheterna att vissa räntefonder handelstoppas idag, förstår inte riktigt varför eller att bolagen ens får göra så. Skrämmande att bli inlåst på det viset. Men jag är sannerligen ingen expert.
Sålde av min långa räntefond i veckan då den inte motverkat aktienedgångarna som jag väntat. Kommer ha pengarna som buffert på olika räntebärande konton med fria uttag och statlig insättningsgaranti.

Både fastighetsbolag och långsiktigt stabila Investor fått storstryk så jag har fortsatt kunna gnaga in mig där. Telia har straffas rejält med, tror den kommer stiga när folk inser att den inte borde ha den fallhöjden och är en ganska stabil utdelare. Bra att ha i dessa tider.

På tal om stabila utdelare har det i dagarna börjat komma in tillbakadragningar av redan föreslagna utdelningar. Inget som påverkat mig mer än att Volvos extrautdelning utgår och att några av Investors bolag ska sänka eller dra tillbaka utdelningarna. Vi får se var det här landar, vissa bolag har jag pga sin stabila historik, och om de trenderna bryts får jag nog se över dessa innehav även om jag ser mig som ultralångsiktig. Har ökat belåningen lite innan löning, känns ok iom att jag har en bra buffert om skiten skulle träffa fläkten.

Köpt 7 st Investor
Köpt 18 st Hufvudstaden
Köpt 14 st Castellum
Köpt 4 st Sweco
Köpt 6 st Reality Income
Köpt 22 st Old Republic International
Köpt 17 st Kungsleden
Köpt 4 st Intrum
Köpt 8 st Avanza Bank Holding
Köpt 16 st Telia Company

Så, jag köttar vidare i misären. Vi kommer komma ut starkare på andra sidan, när det än nu blir. Och förhoppningsvis har sjukvården inte kollapsat, och vi och våra nära inte har behövt stryka med.

Slutligen, ett mantra som återupprepas flera gånger om dagen inom mig i dessa tider:
I de sämsta av tider görs de bästa av affärer.

3 kommentarer:

  1. Ja du käre Gris, om populisterna i regeringen får styra kommer nog varenda svenska börsbolag dra tillbaka sin utdelning, bara för att. Gör de inte inte detta stiftar vi en fin liten lag.

    Vi började investera i aktier runt 2015 och i fonder runt 2005 så vi ligger fortfarande på plus, men att backa ca en mille på två veckor är tufft, speciellt när ens trotjänare börjar vackla om utdelningar, då skakar det rejält. Jag har bott i Kina under ett år, och kan nog i viss mån förstå deras agerade. Folk vet inte sitt eget bästa och i vissa fall måste man ta i med hårdhandskarna för att få stopp på smittspridningen. Jag önskar att Trump kunde ta till samma hårda nypor nere i Florida där man festar på som om ingenting har hänt, eller de idioter på Skistar som fortsätter hålla after-ski med 499 personer. De förtjänar årets pris i dumhet. Skitföretag som jag aldrig kommer att köpa en endaste aktie i. Tar alla sitt ansvar kommer denna kris att vara över lagom till semestern. Snittspridningen följer ett hyfsat förutsägbart mönster, och man kommer så sakteliga att öppna upp samhället igen, det gäller bara att övervintra och ha lite tålamod. Även vi har köpt lite aktier, men det är svårt att pricka några dalar när en aktie kan gå ner -30% ena dagen och sen den andra +25%.

    Fastighetsbolag och telecom is "the shit". Har laddat upp med Akelius D rejält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frågan är om vi vet vårt bästa mer än kineserna, man kan ju hoppas. Blir intressant i efterhand att jämföra Sveriges agerande mot resten av världen. Jag hoppas att vi slipper stänga ner samhället iaf.
      Sen hade du ju helt rätt om politikerna, frågan är nu bara hur illa det blir i framtiden. Funderar om det i nästa inlägg..

      Radera
  2. Donna Burkley
    Min djupa tacksamhet går till Dr Egwali, ett stavningsmedel som är värd emulering när han hjälpte till att stabilisera mitt brutna äktenskap. Min intimitet har förändrats till bättre sedan förbön av den bästa häxan Dr moder natur skickade mig. Vid ett tillfälle trodde jag att det var över och det kom Dr Egwali, till en punkt var jag skeptisk till det på grund av mina otaliga möten med ett par trollformler och webbplatser för att hjälpa tillbaka min man efter att han lämnade honom för att välja en dam över hans kärleksfulla familj med liten eller ingen framgång, jag var tvungen att vara positiv med tanke på att det måste finnas en tillförlitlig plats för att hjälpa till att vredja min fula situation då jag snubblade på Dr Egwalis artikel och sedan mötet har det varit en otrolig upplevelse för mig och för ungen. Jag beställde för kärleksförtrollningen och följde tillfredsställande procedurer enligt instruktionerna av trollformeln och resten var absolut magi några dagar efter, han kom hem till oss för att vara säker på att vara borta en stund han var full av kärlek. Vi har sedan gifter oss om och lever vackert som en stor lycklig familj, jag är nu en sann troende tack så mycket Dr Egwali. Du kan komma till honom med något av dessa medier som rör dina intima problem och jag slår vad om att du kommer att vara glad att du gjorde det !!
    E-post: dregwalispellbinder@gmail.com
    Whatsapp: +2348122948392

    SvaraRadera