fredag 20 september 2019

Sålt av allt

... Är vad jag hade gjort om min strategi hade varit att försöka tajma marknaden. Nu är den ju inte det, så jag köper på. Det är dock frestande när samma oro som fick allt att backa några veckor sedan rimligtvis idag finns kvar, men av någon anledning nu ignoreras. Visst, handelskriget mellan USA och Kina ser ut att avta lite, men bara lite, och det kommer blåsa upp igen. Det har det gjort så många gånger nu. Och visst, räntorna ser ut att förbli låga, så aktier ser ju ut att förbli ett vettigt tillgångsslag. Men varför ligger t. ex Atlas Copco runt ath när en lågkonjunktur står för dörren? Jaja, det enda vettiga jag kan göra är att vänta med att öka vissa innehav för mycket.
Nytt innehav i Pfizer, ok DA, kvartalsvis i månader jag behöver. Defensivt, checkade många boxar för mig. Ökat smått i andra innehav.

Köpt 40 st Pfizer
Köpt 5 st Castellum
Köpt 6 st Kungsleden
Köpt 13 st Telia
Köpt 3 st Hennes & Mauritz

Sparandet till fastighet i investeringssyfte hör väl egentligen inte till denna blogg men jag skriver av mig här ändå. Troligtvis kommer jag få spara i minst 5 år innan det är dags att köpa, så jag har börjat fundera på om sparkonto med 0,75% ränta är det vettigaste. Troligtvis inte. Men dom kommer inte in i utdelningsportföljen. Frågan är om jag ska skapa en ny aktie eller fondportfölj för detta sparande. Det är ju också långsiktigt trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar